وبلاگ آموزشي در زمينه كسب وكار اينترنتي و موفقيت
آموزش كسب و كار اينترنتي
نويسندگان
عضويت
نام کاربري :
پسورد :
تکرار پسورد:
ايميل :
نام اصلي :
آمار
امروز : ---
ديروز : ---
افراد آنلاين : 3
همه : ---
پيوندهاي روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

صفحه نخست

سرگرمي

آشپزي

تكنولوژي

زناشويي

سلامت

مذهبي

ورزشي

تماس با ما

طراحي ويلا بر اساس اقليم ايران

طراحي ويلا بر اساس اقليم ايران

 

دماي هوا

سطح درياها بسيار كندتر از سطح زمين در اثر تابش آفتاب گرم مي‌شود و به همين دليل اختلاف زيادي بين درجه حرارت سطح خشكي و سطح دريا وجود دارد. در نتيجه، در يك عرض جغرافيايي ثابت، هميشه سطح زمين در تابستان گرم‌تر و در زمستان سردتر از سطح درياست و توده‌هاي هواي در تماس با اين دو سطح نيز، به همين نسبت داراي اختلاف دما هستند و بدين ترتيب، ميانگين درجه حرارت هواي بالاي خشكي، در تابستان بيشتر و در زمستان كمتر از ميانگين درجه حرارت هواي بالاي درياست.

 

ارتفاع از سطح دريا نيز، درجه حرارت هوا را تعيين مي‌كند و در يك عرض جغرافيايي مشخص، مناطقي كه در ارتفاع بيشتري قرار دارند، سردتر از مناطق پايين‌تر هستند.

 

 

 

رطوبت هوا

هرچه هوا گرم‌تر باشد، بخار آب بيشتري را در خود نگه مي‌دارد. به طور مثال، ظرفيت پذيرش بخار آب در هوايي با دماي 18 درجه‌ي سانتي‌گراد، سه برابر آن در هوايي با دماي 2 درجه‌ي سانتي‌گراد است.

 

بنابراين به دليل اختلاف دماي هوا در مناطق مختلف، ميزان رطوبت هوا نيز در نقاط مختلف سطح زمين به يك اندازه نيست. طراحي ويلا حداكثر ميزان رطوبت هوا در نواحي خط استواست كه با حركت به طرف قطبين كاهش مي‌يابد.

 

مقدار رطوبت موجود در هوا را به روش‌هاي مختلفي چون رطوبت مطلق، رطوبت مخصوص، فشار بخار و رطوبت نسبي مي‌توان اندازه‌گيري و بيان كرد.

 

شدت تابش آفتاب در هر نقطه از سطح زمين، به موقعيت خورشيد نسبت به آن منطقه بستگي دارد.

 

 

 

موقعيت خورشيد

موقعيت خورشيد را در هر منطقه و در هر زمان مي‌توان به وسيله‌ي دو زاويه يكي «زاويه‌ي تابش» و ديگري «جهت تابش» مشخص كرد. «زاويه‌ي تابش» زاويه‌اي است كه بين امتداد پرتو خورشيد و سطح افق تشكيل مي‌شود و «جهت تابش» زاويه‌اي است كه بين تصوير امتداد پرتو خورشيد بر صفحه‌ي افق و شمال واقعي پديد مي‌آيد.

 

 

 

اولين عامل مؤثر در محاسبه‌ي زواياي موقعيت خورشيد، زاويه‌ي چرخش زمين است.

 

اين زاويه، زاويه‌اي است كه بين صفحه‌اي كه از خط استوا مي‌گذرد و خطي كه مركز زمين و خورشيد را به هم متصل مي‌كند، ايجاد مي‌شود و در طول سال از 5/23 درجه به طرف بالاي صفحه‌ي استوا تا 5/23 درجه به طرف پايين صفحه‌ي استوا يعني 47 درجه تغيير مي‌يابد. ساخت ويلا ديگر عوامل مؤثر در تعيين زاويه‌ي تابش و جهت تابش، عرض جغرافيايي و زمان مورد نظر است.

 

 

 

عملكرد تهويه‌ و نياز به آن در ساختمان

وضعيت تهويه‌ي طبيعي با ميزان تعويض هواي داخل ساختمان، از جمله عوامل اوليه‌ي تعيين كننده‌ي سلامت و آسايش انسان است. تهويه‌ي طبيعي به دو صورت مستقيم و غيرمستقيم بر انسان تأثير مي‌گذارد. از يك سو، پاكي و سرعت جريان هوا در داخل ساختمان به طور مستقيم بر انسان تأثير مي‌گذارد و از سوي ديگر، وضعيت تهويه از طريق تأثير بر دما و رطوبت هوا و سطوح داخلي ساختمان به طور غيرمستقيم انسان را تحت تأثير قرار مي‌دهد.

 

 

 

نياز به تهويه در ساختمان با توجه به نوع اقليم

حداقل و حد مطلوب تهويه‌ي مورد نياز در ساختمان، به نوع اقليم بستگي دارد و بر اساس فصل‌هاي مختلف سال در منطقه‌ي مورد نظر تغيير مي‌كند.

 

در مناطق سردسير يا در ماه‌هايي كه هوا بسيار سرد و رطوبت آن بسيار كم است، ورود هواي خارج به داخل ساختمان را بايد به حداقل ميزان ممكن رساند.

 

در مناطق گرم يا در ماه‌هايي كه هوا گرم است، وظيفه‌ي اصلي تهويه اين است كه با به جريان انداختن هوا در اطراف بدن، عرق جمع شده بر روي پوست به سرعت تبخير مي‌شود و بدين طريق بويژه در مناطق گرم و مرطوب از طريق تبخير عرق باعث كاهش دماي مؤثر شده، شرايط آسايش را فراهم سازد.

 

 

 

موقعيت پنجره و تأثير آن در وضعيت تهويه طبيعي

موقعيت پنجره اتاق نسبت به جهت وزش باد،  تأثير زيادي در وضعيت تهويه طبيعي در داخل آن اتاق دارد. مهمترين اصل ايجاد شرايط تهويه مؤثر و قابل استفاده اين است كه قسمت‌هاي بازشو در دو سمت رو به باد  و پشت به باد قرار داشته باشند.

 

 

 

در مناطقي كه بادهاي مطلوب از سمت غرب يا شرق مي‌وزند، با 45درجه چرخاندن نماي اصلي ساختمان به طرف جنوب شرقي يا جنوب غربي مي‌توان تهويه طبيعي مناسبي در داخل اتاق‌ها ايجاد كرد. طراحي محوطه سازي در اين جهت قرارگيري، با استفاده از سايه‌بان‌هاي كم عمق مي‌توان از تابش مستقيم آفتاب به پنجره‌هاي جنوب شرقي و جنوب غربي ساختمان جلوگيري كرد. اگر بادهاي مطلوب از شمال غربي، جنوب غربي، شمال شرقي يا جنوب شرقي بوزند، با انتخاب جهت شمالي ـ جنوبي براي ساختمان مي‌توان تهويه مطلوب را در آن ايجاد كرد. اين جهت، از نظر كنترل تابش آفتاب بر پنجره‌هاي جنوبي بسيار مناسب است.

 

 

 

ايجاد كوران در اتاق‌هايي با يك پنجره در ديوار خارجي

در شرايط معمولي، اگر پنجره‌هاي اتاق تنها در يك ديوار خارجي آن تعبيه شود، ميزان تهويه‌ي طبيعي در اين اتاق بسيار كم است.

 

 

 

آزمايش‌هايي كه در اين مورد بر روي نمونه‌هاي گوناگون انجام شده، نشان مي‌دهد كه اگر يك طرف سطح خارجي هر يك از دو پنجره‌ي فوق يك تيغه‌ي عمودي كشيده شود. به طور مصنوعي مي‌توان منطقه‌ي فشار و مكش ايجاد كرد و بدين وسيله، سرعت جريان هوا در داخل اتاق را تا حد مطلوبي افزايش داد.

 

 

 

تأثير محوطه‌ي ساختمان در كنترل جهت و سرعت باد

حركت توده‌هاي بزرگ هوا را كه در اثر اختلاف فشار هوا به وجود مي‌آيد، نمي‌توان تغيير داد. ولي سرعت و جهت بادهايي كه در نزديكي سطح زمين جريان دارند، تا حدودي قابل كنترل است. در اين مورد، اصطكاك، مقاومت و ممانعتي كه درختان و ديوارها (كه در اينجا بادشكن خوانده مي‌شوند) در مقابل وزش باد به وجود مي‌آورند، به طور كاملاً مؤثري مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد.

 

 

 

بادشكن‌ها

بادشكن، جريان هوا را به طرف بالا منحرف مي‌كند و در فاصله‌اي كه اين جريان هنوز به طرف زمين برنگشته است، محوطه‌ي نسبتاً آرام و حفاظت شده‌اي را به وجود مي‌آورد. قسمت اصلي اين محوطه‌ي حفاظت شده، در نزديكي بادشكن و در سمت پشت به باد آن قرار دارد. در اين مكان، هرچه از قسمت پشت به بادشكن دورتر شويم، بيشتر در معرض وزش باد قرار مي‌گيريم؛ تا آنكه دوباره در يك منطقه، باد سرعت اوليه‌ي خود را به دست مي‌آورد. در قسمت رو به بادشكن نيز – بويژه بادشكن‌هاي كاملاً متراكم – منطقه‌ي كوچك نسبتاً آرامي وجود دارد. ولي اگر بادشكن داراي منافذي باشد (مانند رديف درختان)، قسمت رو به باد آن تا حد كمي در برابر باد محافظت خواهد شد. در قسمت پشت به باد اين بادشكن، منطقه‌ي حفاظت شده در برابر باد، كوچك‌تر و در فاصله‌اي دورتر از بادشكن قرار دارد.

منبع

 

امتياز:
بازديد:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۶ دى ۱۳۹۹ ] [ ۰۷:۲۸:۵۳ ] [ محمد ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربري
نام کاربري :
پسورد :
نظرسنجی
لينک هاي تبادلي
فاقد لینک
تبادل لينک اتوماتيک
لينک :
خبرنامه
عضويت لغو عضويت
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی