وبلاگ آموزشي در زمينه كسب وكار اينترنتي و موفقيت
آموزش كسب و كار اينترنتي
نويسندگان
عضويت
نام کاربري :
پسورد :
تکرار پسورد:
ايميل :
نام اصلي :
آمار
امروز : ---
ديروز : ---
افراد آنلاين : 10
همه : ---
پيوندهاي روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس


آموزش بورس براي مبتديان: هر آنچه بايد درباره بورس بدانيد
آموزش بورس براي مبتديان: هر آنچه بايد درباره بورس بدانيد
yektanet.com
اين روزها بورس تهران دارد ركورد تعداد معامله‌گران بورسي را هفته به هفته مي‌شكند. سهام عدالت، بازدهي بازار سرمايه و تورم از مهم‌ترين علل افزايش بي‌سابقه تعداد كدهاي بورسي است. و البته چيزي كه در اين ميان مغفول مانده است «آموزش بورس» است.

در سال ۹۹ بورس تبديل به يكي از منابع درآمدي دولت شده و دولت با آزادسازي و فروش سهام عدالت، ارائه انواع صندوق ETF و افزايش عرضه اوليه سعي دارد اهداف درآمدي خود را محقق سازد. اما اشكالي كه در اين بين وجود دارد اين است كه دولت هيچ توجهي به بحث آموزش بورس ندارد.

اينكه اصلا خود بورس چيست؟ براي ورود به بورس چه كاري بايد انجام دهيم؟ چقدر سرمايه براي فعاليت در بورس نياز داريم؟ و…

آموزش بورس كمك مي‌كند تا افراد در بالا و پايين‌هاي بازار سرمايه آگاهانه تصميم بگيرند و با رفتارهاي هيجاني سرمايه و پولشان را به خطر نيندازند.

اخباري منتشر مي‌شود از اينكه بازدهي بورس از دلار و طلا و سكه بيشتر است و خيلي‌ها كه بدون آموزش بورس مي‌خواهند وارد بازار سهام شوند، فكر مي‌كنند كه پولشان را در بورس سرمايه‌گذاري مي‌كنند و سر ماه حداقل ۲۰ درصد به سرمايه‌شان اضافه مي‌شود. وقتي هم كه قيمت سهامشان كاهش پيدا مي‌كند، به‌صورت هيجاني سهامشان را به فروش مي‌رسانند، بدون اينكه آينده را در نظر بگيرند.

اما اگر اين افراد با مفاهيم پايه‌اي بورس آشنا باشند، حداقل مي‌دانند كه بورس به اين راحتي‌ها نيست. آموزش بورس كمك مي‌كند تا افراد در بالا و پايين‌هاي بازار سرمايه آگاهانه تصميم بگيرند و با رفتارهاي هيجاني سرمايه و پولشان را به خطر نيندازند.

مطالعه بيشتر:
آموزش بورس به زبان ساده
در اين مقاله از طريق پرسش و پاسخ به آموزش بورس و اصول اوليه آن مي‌پردازيم.

بورس
۱- بورس چيست؟
بورس بازاري است كه به‌صورت متشكل و رسمي فعاليت مي‌كند. بورس داراي انواعي است كه عبارتند از:

yektanet.com
بورس اوراق بهادار
فرابورس
بورس كالا
بورس انرژي
۲- بورس اوراق بهادار چيست و چه وظيفه‌اي دارد؟
بورس اوراق بهادار بازاري متشكل و رسمي است كه اوراق بهادار پذيرفته‌شده در آن براساس قوانين و مقررات خاصي بين خريدران و فروشندگان دادوستد مي‌شود. وظيفه اصلي بورس اوراق بهادار فراهم آوردن بازاري شفاف (ارائه اطلاعات كامل براي خريداران و فروشندگان) براي دادوستد اوراق بهادار است.

مطالعه بيشتر:
چگونه در بورس سرمايه‌گذاري كنيم و درآمد داشته باشيم؟ دانشمندان پاسخ مي‌دهند
۳- براي ورود به بورس چقدر سرمايه لازم داريم؟
براي خريد سهام حداقل بايد ۵۰۵ هزار تومان در حساب خودتان نزد كارگزاري داشته باشيد. اما هيچ سقفي براي سرمايه‌گذاري در بورس وجود ندارد و هر چقدر كه بخواهيد مي‌توانيد در بورس سرمايه‌گذاري كنيد.

اما اگر مي‌خواهيد فقط عرضه اوليه بخريد، با ۲۰ هزار تومان هم مي‌توانيد وارد بورس شويد.

تالار بورس
بورس اوراق بهادار بازاري متشكل و رسمي است كه اوراق بهادار پذيرفته‌شده در آن براساس قوانين و مقررات خاصي بين خريدران و فروشندگان دادوستد مي‌شود.
خريد و فروش سهام
۴- خريد و فروش سهام در بورس به چه شكل انجام مي‌شود؟
خريد و فروش سهام در بورس به‌وسيله كارگزاري بورس و از طريق سيستم رايانه‌اي انجام مي‌شود. به اين ترتيب كه سهام‌داران از طريق سايت كارگزاري‌هاي بورس سفارش‌هاي خريد و فروش را وارد سيستم معاملات مي‌كنند. معاملات در سيستم بر اساس روش حراج دو طرفه انجام مي‌شود. يعني نوبت‌هاي خريد بر اساس قيمت‌هاي بيشتر در هر لحظه و نوبت‌هاي فروش بر اساس كمترين قيمت در هر لحظه مرتب مي‌شوند و هر زمان كه بهترين قيمت خريد و بهترين قيمت فروش برابر شد، معامله بر روي سهام انجام مي‌شود.

۵- وجه حاصل از فروش سهام چه زماني قابل وصول است؟
وجه حاصل از فروش سهام، سه روز كاري پس از انجام معامله قابل دريافت است. روزهاي كاري، ايام هفته به جز روزهاي پنج‌شنبه و تعطيلات رسمي است.

مطالعه بيشتر:
همه آنچه بايد در مورد عرضه اوليه سهام بدانيد
عرضه اوليه
۶- عرضه اوليه چيست؟
عرضه اوليه به پروسه ارائه سهام يك شركت خصوصي به عموم مردم گفته مي‌شود. به عبارت ديگر، عرضه اوليه چيزي نيست مگر اولين بار كه يك شركت سهامش را در بازار بورس عرضه مي‌كند. با انتشار سهام جديد، هر شركتي مي‌تواند از طريق دخيل‌كردن سرمايه مردم، سرمايه جذب كند. در اين پروسه شركت خصوصي به شركت عمومي تبديل شده و فرصت خوبي براي بهره‌وري از سرمايه جديد را براي شركاي خصوصي فراهم مي‌كند.

تبديل‌شدن به يك شركت عمومي نيازمند سطح بالايي از رشد و رعايت پيش‌نيازهاي سازمان بورس است. به همين علت، تنها شركت‌هايي كه داراي شرايط مشخصي باشند، مي‌توانند در بازار بورس عرضه شوند.

وظيفه اصلي بورس اوراق بهادار فراهم آوردن بازاري شفاف (ارائه اطلاعات كامل براي خريداران و فروشندگان) براي دادوستد اوراق بهادار است.

۷- چطور عرضه اوليه بخريم و براي خريد عرضه اوليه چقدر سرمايه لازم داريم؟
براي خريد عرضه اوليه بايد سفارش خود را در روزي كه توسط سازمان بورس و در ساعات مشخص‌شده در سامانه كارگزاري‌هاي بورس ثبت كنيد. پس از پايان مهلت ثبت سفارش، سهام عرضه اوليه به‌طور مساوي به متقاضيان تخصيص داده خواهد شد.

خريد عرضه اوليه احتياج به نقدينگي زيادي ندارد و ۲۰ هزار تومان نيز مي‌توانيد عرضه اوليه بخريد. اما حداكثر سرمايه‌اي كه براي خريد عرضه اوليه نياز داريد، براي هم سهم فرق مي‌كند و يكي دو روز قبل از ثبت سفارش، توسط سازمان بورس اعلام مي‌شود.

مطالعه بيشتر:
عرضه اوليه سهام چيست؟ نكاتي براي سرمايه‌گذاري موفق در آن
مجمع بورس
۸- مجمع عمومي چيست و انواع آن كدام است؟
مجمع عمومي شركت سهامي، از اجتماع صاحبان سهام تشكيل مي‌شود. مقررات مربوط به حضور عده لازم براي تشكيل مجمع عمومي و آراي لازم جهت اتخاذ تصميمات، در اساسنامه شركت معين خواهد شد، مگر در مواردي كه به موجب قانون تكليف خاصي براي آن مقرر شده باشد.

بر اساس قانون تجارت، مجامع عمومي شركت‌هاي سهامي به ترتيب عبارتند از مجمع عمومي موسس، مجمع عمومي عادي و مجمع عمومي فوق‌العاده.

۹-مجمع عمومي فوق‌العاده چيست و چه زماني برگزار مي‌شود؟
موضوعات اصلاح يا تغيير مواد اساسنامه شركت، كاهش يا افزايش سرمايه و انحلال شركت فقط در مجمع عمومي فوق‌العاده قابل رسيدگي است. در مجمع عمومي فوق‌العاده دارندگان بيش از نصف سهامي كه حق راي دارند، بايد حاضر باشند و تصميمات مجمع همواره با اكثريت دوسوم آراي حاضر در جلسه رسمي معتبر خواهد بود.

مطالعه بيشتر:
۹ قانون طلايي براي سرمايه‌گذاري در بورس
افزايش سرمايه
۱۰- افزايش سرمايه چيست؟
هر گاه شركت براي توسعه فعاليت‌هاي خود به منابع مالي جديد نياز داشته باشد، با پيشنهاد هيات مديره، سهام‌داران شركت افزايش سرمايه را در جلسه مجمع عمومي فوق‌العاده مورد بررسي و راي‌گيري قرار مي‌دهند تا سرمايه شركت به ميزان مورد نظر افزايش يابد.

۱۱- روش‌هاي افزايش سرمايه كدامند؟
شركت‌ها از سه روش مي‌توانند سرمايه خود را افزايش دهند:

از محل سود انباشته و اندوخته طرح و توسعه در قالب سهام جايزه
از محل آورده نقدي و مطالبات در قالب حق تقدم
از محل صرف سهام
در روش اول شركت، سهام جديد ناشي از افزايش سرمايه را به سهام‌داران مي‌دهد و براي اين كار نيازي به پرداخت وجه توسط سهام‌داران نيست.

در روش دوم شركت، سهام جديد ناشي از افزايش سرمايه را به‌ازاي دريافت ۱۰۰۰ ريال براي هر حق تقدم (به قيمت اسمي سهم) به سهام‌داران مي‌فروشد.

yektanet.com
در روش سوم با سلب حق تقدم سهام‌داران، سهام جديد ناشي از افزايش سرمايه به قيمت بازار مورد پذيره‌نويسي كليه متقاضيان قرار مي‌گيرد.

مطالعه بيشتر:
چرا در بورس سرمايه‌گذاري كنيم؟
۱۲- در چه صورت افزايش سرمايه شركت به سهام‌داران تعلق مي‌گيرد؟
افزايش سرمايه به سهام‌داري تعلق مي‌گيرد كه در تاريخ اجراي مصوبه مجمع عمومي فوق‌العاده شركت مبني بر افزايش سرمايه، مالك سهام شركت باشد.

۱۳- اوراق جديد ناشي از افزايش سرمايه شركت را چگونه مي‌توان دريافت كرد؟
براي اطلاع از نحوه دريافت اوراق جديد ناشي از افزايش سرمايه هر شركت پذيرفته‌شده در بورس مي‌توان از طريق سايت كدال اقدام كرد و يا با قسمت اطلاع‌رساني تالارهاي معاملاتي و يا با امور سهام شركت مربوطه ارتباط برقرار كرد.

تالار بورس
خريد و فروش سهام در بورس به‌وسيله كارگزاري بورس و از طريق سيستم رايانه‌اي انجام مي‌شود. به اين ترتيب كه سهام‌داران از طريق سايت كارگزاري‌هاي بورس سفارش‌هاي خريد و فروش را وارد سيستم معاملات مي‌كنند.
كارگزاري بورس
۱۴-كارگزاري بورس چيست و كارگزار (Broker) در بورس كيست؟
سرمايه‌گذاري در بورس و خريد و فروش سهام با پول انجام مي‌شود اما نه به اين صورت كه هر سرمايه‌گذار بتواند سهام را مستقيما خودش بخرد و از حساب بانكي شخصي‌اش پرداخت كند. بلكه واسطه‌اي به اسم كارگزاري بورس وجود دارد كه مي‌تواند اين بستر امن را براي مبادلات فراهم آورد.

مطالعه بيشتر:
بهترين كارگزاري بورس در ايران: كارگزاري بورس چيست و چه كاري انجام مي‌دهد؟
۱۵- چطور در كارگزاري ثبت نام كنيم؟
گام اول: دريافت كد سجام
گام دوم: احراز هويت سجام
گام سوم: مراجعه حضوري يا تكميل غيرحضوري ثبت نام
گام چهارم: افتتاح حساب سرمايه گذاري
۱۶- كارگزاري بورس چه خدماتي ارائه مي‌دهد؟
كارگزاري‌ها موظف هستند تا اطلاعات دقيق در اختيار سرمايه‌گذاران قرار دهند تا امكان سرمايه‌گذاري براي افراد حقيقي و حقوقي به وجود بيايد. يعني افراد و يا نهادها بتوانند با استفاده از خدمات كارگزاري‌ها، (كه همان ارائه اطلاعات لحظه‌به‌لحظه و تغييرات بازار بورس است) سهام شركت‌هاي مختلف را خريد و فروش كنند.

مطالعه بيشتر:
پيش‌بيني بورس: تحليلگران چگونه بازار سهام را پيش‌بيني مي‌كنند؟
۱۷- ويژگي‌هاي يك كارگزاري خوب چيست؟
در دسترس بودن
معتبر و قابل اعتماد بودن
داشتن سامانه‌هاي آنلاين و آفلاين
داشتن خدمات اختصاصي و متمايز
وصول و واريز آسان وجه
تسهيل شركت در عرضه اوليه
۱۸- مراحل تغيير كارگزاري بورس كدامند؟
پس از ثبت‌نام حضوري يا غيرحضوري در كارگزاري جديد، بايد پول و سهام خود را نيز به كارگزاري جديد منتقل كنيد. براي انتقال پول، بايد وجه خود را از كارگزاري فعلي دريافت و به كارگزاري جديد انتقال دهيد. براي انتقال سهم بهترين راه تغيير كارگزار ناظر از طريق سامانه معاملاتي كارگزاري است.

۱۹- تغيير كارگزاري ناظر چگونه انجام مي‌شود؟
در اولين قدم بايد از طريق درگاه يكپارچه ذي‌نفعان يا مراجعه به دفاتر پيشخوان برگه گواهي سهام خود را تهيه كنيد. سپس مي‌توانيد براي ثبت درخواست تغيير كارگزار به‌صورت حضوري به شعبه كارگزار جديد مراجعه كنيد يا به‌صورت غيرحضوري و از طريق سامانه معاملاتي درخواست تغيير كارگزار ناظر را ثبت كنيد.

مطالعه بيشتر:
بورس را از كجا شروع كنم؟
اين‌ها اصول و مفاهيم اوليه آموزش بورس است كه همه افراد براي ورود به بازار سرمايه بايد بدانند و بلد باشند. البته براي آشنايي بيشتر با هر كدام از اين موارد مي‌توانيد مقالات آكادمي تجارت‌نيوز را در بخش‌هاي آموزش بورس و بورس دنبال كنيد.

اما اگر مي‌خواهيد از بورس درآمد داشته باشيد و به‌صورت حرفه‌اي به خريد و فروش سهام بپردازيد، بايد در كلاس‌هاي آموزش بورس شركت كنيد تا تحليل بنيادي و تحليل تكنيكال و تابلوخواني را ياد بگيريد و بتوانيد خودتان گليم خودتان را از آب بيرون بكشيد.

امتياز:
بازديد:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۸ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۴:۲۷:۱۰ ] [ محمد ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربري
نام کاربري :
پسورد :
نظرسنجی
لينک هاي تبادلي
فاقد لینک
تبادل لينک اتوماتيک
لينک :
خبرنامه
عضويت لغو عضويت
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی